Akcja „TRZYMAJ SIĘ PROSTO”
W dniach od 4 marca do 30 marca 2016 roku, we współpracy z UM Tychy zrealizowano przesiewowe badania w kierunku wad postawy uczniów klas pierwszych szkół podstawowych polegające
na wykonaniu pomiarów antropometrycznych wykonywanych przez personel pielęgniarski oraz badania lekarskiego przeprowadzonego przez lekarza specjalistę rehabilitacji lub ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Badania odbyły się we wszystkich 25 szkołach podstawowych na terenie miasta Tychy.W badaniach uczestniczyłołącznie 1385 dzieci w wieku 6-7 lat,
u 1367 wykryto wady, co stanowi 98,7 % ogółu badanych.
Stwierdzone wady w płaszczyźnie czołowej:
- skolioza, garb żebrowy, wał lędźwiowy – 276 dzieci (co stanowi 19,9 % badanych),
- asymetria kończyn dolnych – 150 dzieci (co stanowi 10,8% badanych),
- asymetria łopatek barków – 397 dzieci (co stanowi 28,7 % badanych),
- odstające łopatki – 487 dzieci (co stanowi 35,1 % badanych),
- deformacja klatki piersiowej, lejkowata, kurza – 118 dzieci (co stanowi 8,5% badanych),
- kolana koślawe, szpotawe – 370 dzieci (co stanowi 26,7 % badanych),
- stopy koślawe, płasko koślawe – 874 dzieci (co stanowi 63,1 %badanych).
Stwierdzone wady w płaszczyźnie strzałkowej:
- plecy okrągłe – 490 dzieci (co stanowi 35,3 % badanych),
- plecy okrągło – wklęsłe – 95 dzieci (co stanowi 6,8 % badanych),
- plecy wklęsłe – 93 dzieci (co stanowi 6,7 % badanych),
- plecy płaskie – 29 dzieci (co stanowi 2,0 % badanych).
Ponadto W ramach Programu „Trzymaj się prosto” przeprowadzono badania komputerowe postawy ciała. Badaniem objęto 350 uczniów. Co więcej, lekarze skierowali 606 dzieci uczniów klas pierwszych na specjalistyczną gimnastykę w Ośrodku Rehabilitacji, co stanowi 43,7 % wszystkich badanych. Z grupy tej 462 dzieci uczęszczało na gimnastykę korekcyjną w Ośrodku. Skierowano również 61 pierwszoklasistów na zajęcia rehabilitacyjne prowadzone na basenie co stanowi 4,4% wszystkich badanych. Z grupy tej 50 uczniów uczęszczało na gimnastykę korekcyjną w wodzie co stanowi 81,9 % wszystkich skierowanych.
Po przeanalizowaniu wyników badań oraz obserwacji dokonywanych przez fizjoterapeutów prowadzących zajęcia rehabilitacyjne na sali jak i instruktorów prowadzących gimnastykę na basenie podczas całego cyklu rehabilitacyjnego można stwierdzić, iż regularne ćwiczenia wpłynęły w sposób pozytywny na dzieci ze zdiagnozowanymi wadami postawy. Celem prowadzonych zajęć było skorygowanie istniejącej wady postawy, próba doprowadzenia jej do stanu prawidłowego lub zatrzymanie wady i niedopuszczenie do jej pogłębienia. Stwierdzono, iż wszystkie dzieci nauczyły się przyjmować prawidłową postawę ciała. Ponadto u większości dzieci uczestniczących w zajęciach zaobserwowano poprawę wad postawy, zmniejszenie płaskostopia i koślawości kolan. Głównym celem wypracowywanym przez fizjoterapeutów było również wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy (mięśnie brzucha oraz grzbietu).
W trakcie zajęć rehabilitacyjnych dzieci:
- uczyły się w sposób poprawny wykonywać ćwiczenia zalecane przez fizjoterapeutę
z zachowaniem pozycji skorygowanej, - były informowane o negatywnych konsekwencjach nieprawidłowej postawy ciała,
- uczyły się reedukacji czucia prawidłowej postawy ciała,
- uczyły się wyrabiać nawyk utrzymywania prawidłowej pozycji ciała podczas wykonywania wszystkich czynności w życiu codziennym – zarówno statycznych jak i dynamicznych,
- uczyły się wyrabiania odruchu prawidłowego ustawiania stóp w pozycji siedzącej oraz podczas poruszania się,
- uczyły się wyrabiania nawyku prawidłowej postawy ciała podczas chodu,
- uświadamiane były jak ważne jest aktywne spędzanie czasu wolnego i uprawianie
sportów bezpiecznych (nie pogłębiających istniejącej wady), - uczyły się akceptacji samego siebie, samooceny postawy ciała i dążenia
do stopniowego eliminowania przyczyn i skutków wady, - nauczyły się asertywnie zachowywać w stosunku do własnej postawy ciała.